Onze nieuwe sleper: Ursa MajorLaatste foto's en beschrijvingtot eind mei 2014:--> even naar beneden scrollen.
Ratis te oudOnze oude sleper Ratis is als gevolg van ouderdom en intensief gebruik versleten en dringend aan vervanging toe. Een sleper is voor waterscouting Aquarius onmisbaar voor het uitvoeren van haar activiteiten. Met de sleper worden de lelievletten naar de diverse kampen door heel Noord-Holland gevaren. Verder dient zij als veiligheidsboot bij onze wekelijkse activiteiten. Maar de sleper wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij de Sinterklaasintocht die onze scouts elk jaar verzorgen in Dirkshorn.
SponsorcommissieEr is een sponsorcommissie in het leven geroepen, bestaande uit Annette van Assem en Jorinde Muhren. De commissie heeft vele fondsen en bedrijven in de omgeving aangeschreven met de vraag een financiële bijdrage te leveren. Om zo het materiaal voor de sleepboot aan te kunnen schaffen. En met resultaat! De begrote kosten zijn met de bijdragen van derden en onze eigen reserves gedekt. Erik Vroege heeft de algehele begeleiding van het bouwproces op zich genoemen. Dit was uiteindelijk geen eenvoudige klus. Heel goed gedaan Erik!!
SlepercommissieDe slepercommissie heeft in overleg met de leiding een programma van eisen opgesteld. Er is in den lande naar diverse sleepboten gekeken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de “Sloeper” van Slagtech metaalbewerking uit Zwaagdijk. Zij leverden ons het (aangepaste) staalpakket. We moeten onder heel lage bruggetjes door als we naar open water varen. Daarom is het oorspronkelijke ontwerp met 0,1 deel “gekrompen” op de ontwerpcomputer. Ook is het roefje iets lager. De kruiphoogte (waterlijn tot hoogste punt) is nu 89 cm, zodat we net onder de bruggetjes door kunnen.
De bouw wordt begeleid door Erik Vroege van onze ‘slepercommissie’. Hij werkte het complete bestek uit en zorgde voor de technische bouwhandleiding. Verder verzorgde hij alle bijkomende zaken, zoals onderzoek naar de juiste uitvoering en aankoop van de technische benodigdheden. Veel hulp gehadWe hebben in de beginfase veel hulp gehad van Gerrit Koedijk uit Alkmaar. Hij heeft eenzelfde slepertje gebouwd en kon veel handige aanwijzingen voor de bouw geven. In zijn slepertje hebben we een eerste proefvaart gemaakt. Jelmer Wijma van Wijma Marine Consultants heeft vele bruikbare tips voor de bouw van het schip gegeven. Hij heeft de slepercommissie ondersteund met de certificering van het schip.
Bouw voortgezet bij scheepswerf NIEKO te Franeker
De voortgang van de bouw van onze nieuwe sleper heeft de afgelopen twee jaar enorme vertraging opgelopen. Het is de leerlingen van Tetrix bedrijfsopleidingen helaas niet gelukt het bouwproces af te ronden. Zij hebben er veel van geleerd. Maar het bestuur van de Stichting tot Behartiging van de Belangen van de Aquariusgroep heeft besloten de bouw verder professioneel af te laten ronden.
Inmiddels is de voortzetting van de bouw begonnen bij de scoutinggezinde scheepswerf Nieko in Franeker. Hier zal de complete afbouw plaatsvinden en wordt de volledige technische installatie ingebouwd. Inclusief de loeisterke 30 PK 3 cilinder Lombardini LDW 1003M motor. [image;59;org|NL|noLink|nvt|Lombardini LDW 1003M] Wijzigingen in oorspronkelijke planEr is besloten dat de oorspronkelijk dubbele sleepbeting zal worden vervangen door een exemplaar van voldoende sterkte met 1 poot. Want anders is er te weinig ruimte in de sleper om goed rond te kunnen lopen. Wel wordt de beting achter de motor geplaatst in verband met de manoeuvreerbaarheid van de sleper. We zijn nog bezig met het ontwerpen en financieren van een dekzeil, dat over de kuip moet worden gespannen. De sleper heeft een zelflozende kuip. Toch zal regenwater de houten delen (waaronder de opklapbare zitbanken) en het verfwerk kunnen aantasten. Da’s zonde. Verder ontneemt zo'n dekzeil het zicht op accessoires die mensen mogelijk op verkeerde ideeën brengen...
Verloop van de bouw 15 april 2014De motorfundatie is helemaal aangepast, alles netjes dichtgezet en robuust / sleepbeting naar normale proporties / randen t.b.v. afschroefbare kuipbodem. Er zijn ook allerlei handige strips en beugels ingelast om alle leidingen goed vast te kunnen zetten. De knelsluiting op het deksel in het achterdek helemaal vlak zodat deze geen belemmering geeft voor sleeptrossen. De kuipranden zijn geheel vernieuwd en verhoogd, deze dient tegelijkertijd als sleepbeugel / kikker daarom aan de binnenzijde van de rand zodat sleeptros niet er achter blijft steken / extra ventilatiegaten in achterwand om condens lucht af te kunnen voeren. De strakke RVS plug in mast zit er al op! / RVS vuldop in voordek. Het motorblok even er in om te kijken naar de maatvoering voor de motorkist. Verloop van de bouw 22 april 2014Op bezoek bij straalbedrijf Hoeksma BV in Franeker waar onze sleper ligt te wachten om gestraald te worden. Deze week wordt onze boot gestraald en de bedoeling is dat de sleper op 9 mei weer terug is voor afbouw bij Nieko. Op dit moment lopen we een week voor op de planning.
Erik doet nog een laatste inspectie voordat we met een gerust hart afscheid kunnen nemen van de sleper. Het ziet er allemaal goed uit. Nog even de kleuren doornemen met de baas van het bedrijf.
In de kuip is een speciaal ontworpen bevestiging gemaakt waarin we de banken kunnen ophangen. Maar wat nog belangrijker is: we kunnen met dit systeem ook de banken neerklappen. De kikkers zijn aan weerszijden in de verhoogde waterkering geplaatst zodat de sleepkabel hier niet achter kan blijven hangen.
Hier nog eens het detail: netjes in rvs uitgevoerd.
Details van de zelflozende kuip en de vloerplaten, die uitneembaar zijn voor iedere (jaarlijkse) inspectie.
De deksel waaronder zich de hydraulische stuurinrichting bevindt.
En een van de veiligheidsmaatregelen: bij het falen van de stuurinrichting kunnen we overgaan op de handbediening met de ouderwetse helmstok.
In het motorcompartiment zijn verschillende beugels aangebracht waar de bedrading netjes aan bevestigd kan worden. Maakt het geheel wat netter wat betreft afmonteren. Je ziet hier ook dat de fundatie veel steviger is opgezet.
Hierin komt netjes afgemonteerd het technische paneel. Stuurwiel op rechts.
De binnenkant van de kajuit. Achter het schot in de punt komt de rvs brandstoftank. Op de vloerspanten nog een betonplex vloer en dan kunnen we ook deze ruimte goed benutten. De foto is overigens gemaakt met een 28 mm lens, alles lijkt dus wat groter dan in de werkelijkheid.
Het roer in de vorm van een vis romp een examenstuk van een leerling van Tetrix.
Nog even de voorsteven op detailfoto:
Wat heeft ze een mooi rond kontje! Zien jullie het al voor je: matzwarte onderzijde tot 1e halfrond profiel. Halfrond profielen beide zijden en de bovenbouw wit. Blauw tussen de halfrond profielen. RVS letters URSA MAJOR. Het wordt een plaatje!
Verloop van de bouw tot 18 mei 2014Vandaag (13-05) heeft Erik al het kitwerk gedaan aan ons mooie slepertje. Het hele schip staat in de primer en morgen gaat de afwerklaag er op. Alle spanten en kieren zijn afgekit en de RVS letters URSA MAJOR zitten er ook op.
Zaterdag 17 mei zijn Ad, Wesley en Erik aan het schilderen geweest.
Zondag 18 mei hebben Jan en JW de anti-fouling er op gezet.
Aflevering in mei 2014De sleper wordt afgeleverd op zaterdag 24 mei 2014. Donovan, Mark, Marijke en Tom varen de sleper dat weekend naar Dirkshorn. De maidentrip, inclusief de sleep van de vlet voor de familie van de Veen! Voor die tijd zijn we zelf ook nog flink aan de slag geweest met schilderen en kitten. De prachtige scheepsstijl motor-kist is door Piet Asjes van hout gemaakt. Het stralen en coaten duurde iets langer. Maar de afleverdatum gaat worden gehaald! De sleper wordt in het roefje nog voorzien van isolatie en houten betimmering. Maar daar gaan we pas de komende zomer in Dirkshorn aan beginnen.
NaamDe sleper heeft de naam “URSA MAJOR” de Grote Beer in de sterrenhemel, gekregen. Een stoere naam die goed past bij deze boot en bij de namen van de andere boten in onze vloot. Weer een sterrenbeeld erbij! De overtocht!Op 23 mei was het dan eindelijk zover. De boot ligt in het water en de schippers Tom en Mark zullen de boot veilig naar Noord-Holland varen. Donovan en Marijke gaan ook mee! Tevens wordt de nieuwe aanwinst van Marijke, een mooie lelievlet op sleeptouw genomen. De ultieme test! [image;115;400|NL|link;largeImage;400|nvt|op weg in Friesland] Op de mooie vrijdagavond worden de eerste kilometers in Friesland afgelegd. Bij Makkum wordt het bivak opgeslagen. De volgende ochtend vroeg uit de veren en koerst de Ursa Major af op het IJsselmeer. Daar hebben de schippers flink wat te door staan maar rond een uur of drie in de middag is dan toch de haven van Medemblik in zicht. Mirjam en Ad staan hen vanaf de kade toe te zwaaien. Na een korte pitstop wordt om acht uur aangemeerd bij de sluis in Kolhorn. Verder gaat de reis niet vandaag, want de sluiswachter is al naar huis. Op zondagochtend wacht dan het laatste - en gelukkig rustige - stukje van de reis. Spannend wordt het nog even bij Oudkarspel, maar door slimme inzet van de nodige ballast zijn de laatste burggetjes ook getrotseerd! En dan om twee uur wordt de mooie boot aangemeerd aan de Veersloot. Missie geslaagd! [image;119;400|NL|link;largeImage;400|nvt|De aankomst op het meer van Dirkshorn] Wij danken onze sponsoren voor de gulle giften! [image;8;200|NL|noLink|nvt|] | [image;10;200|NL|noLink|nvt|] | [image;11;200|NL|noLink|nvt|] |
---|
| [image;19;175|NL|noLink|nvt|] | [image;18;150|NL|noLink|nvt|] | [image;17;100|NL|noLink|nvt|] | [image;16;100|NL|noLink|nvt|] | [image;15;150|NL|noLink|nvt|] | [image;14;150|NL|noLink|nvt|] | [image;13;75|NL|noLink|nvt|] | [image;12;200|NL|noLink|nvt|] | | | [image;20;200|NL|noLink|nvt|] |
Wooncompagnie Stichting Gemeenschapszin Dirkshorn eo (Kistemakerfonds) Janivo Abn Amro Anwb fonds Lions Schagen Boschuysen Stichting Gemeente Harenkarspel Dr Hofstee Stichting Univé Schokkenkamp Wegener Lonzième fonds + Ars Donandi Covidien Dela fonds VSB fonds |